When you realize you want to spend the rest of your life with somebody, you want the rest of your life to start as soon as possible.

~Nora Ephron, When Harry Met Sally

Wednesday 16 November 2011

Sambungan DIY Pomander Ball

Assalamualaikum,


Okey2, saya nak sambung pasal pomander ball sebab sekarang tak mengantuk dah...^^ 

Pomander ball sebenarnya ada macam-macam bentuk rupa. Sila google untuk percaya cakap saya. Saya dah buat dah, ini contoh-contoh dia pomander ball yang cantik... Boleh hias dekat pelamin ke, dekat dalam bilik ke, dekat langsir ke... Or dekat mana-mana ikut suka hati.... Asalkan suka... Contoh dia macam kat bawah ni....








Lepas bump into blog missyida, terus berminat nak try buat pomander ball cara yang sama macam dia buat, nampak cantik sangat. Bersemangat betul pergi cari bahan nak buat, memang saya tiru sebijik2 step yang missyida ajar, sangat jelas step yang dia tunjuk, except saya tak cucuk paper crepe yang dah siap tu dekat bola, tapi gam guna pistol gam sebab dawai yang saya guna sangat lembut, takut nanti tercabut pulak. Part yang palingg menuntut kesabaran adalah nak membentuk crepe paper tu sebelum boleh dilekat pada bola kecik tu, hadeh, sakit tangan2 ni pintal dawai, sebab kena buat banyak supaya pomander ball tu nampak cantik dan padat je paper tu.... Apapun it's really worth it bila dah siap, memang sangat cantik, tapi ini agak time consuming, kalau rasa malas, bolehlah fikir banyak kali, haha.... 

Versi pertama yang saya buat memang jadi besar sebab paper crepe tu panjang, jadi untuk yang kedua saya pendekkan paper crepe tu, so pomander ball tu jadi kecik dan comel sket.... And saya pilih colour yang agak striking sebab saya akan gunakan untuk hias pada langsir bilik saya yang mana saya bakal guna banyak colour putih, Jadi dia akan contra dekat situ.

Ini yang missyida buat:

Dan ini yang saya buat:
 Oklah tu kan? Yang shocking pink tu versi pertama
Setelah dirasakan besar sangat saya kecilkan jadilah versi kedua yang purple itu.....

Sebelum pomander ball itu siap, kena lah rajin buat yang ini dulu ye, anggaran dalam 70-80 kuntum....


Bahan yang saya gunakan:

  1. Bola polistrin yang saiz kecil - RM2.90 (sebenarnya boleh dapat yg lagi murah, RM1 pun dah boleh dapat, tah apesal saya beli yg mahal, uhuh)
  2. Segulung paper crepe - RM5.00 for 2 (buy 1 free 1 at Yen Riben, Semua House)
  3. Dawai hijau yang lembut tu - RM1 je kot...
  4. Riben untuk gantung - RM2.90 segulung
Bahan tambahan:
-gunting
-pistol gam - RM15 tapi boleh guna banyak kali kan?

Total cost per unit tak terhitung sebab kos usaha dan tenaga sangat mahal, hehee..... 
Saya bakal guna untuk hias bilik, Insya'Allah...
Nak siapkan beberapa lagi neh......
Wish me luck!


Thanx with

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...